کلیدهای موفقیِّت در مدیریت
آیا می خواهید مدیر موفقی باشید؟
به این توصیه ها و نظرات عمل کیند .
· قا طع اما مهر بان باشید .
· جدی اما لطیف با شید .
· حتی اگر جوان هستید در مقام مدیر، پدر باشید .
· همواره معلم باشید ویادتان باشد که همکاران شما بیشتر از گفتار شما می آموزند.
· صمیمی وبا صداقت باشید وسعی کنید رفتار شما با گفتارتان منطبق باشد .
· با گذشت باشید.
· زودتر از دیگران بیایید ودیرتر ازدیگران بروید.
· حتما نظم را در محیط کار بر قرار کنید .
· ( در یک محیط بی نظم همه طلبکار و مدعی اند ، اما در یک محیط منظم مبتنی بر اصول ، مدعیان احساس بد هکاری خواهند کرد.
· آراستگی و پیراستگی را که شامل پاکیزگی،زیبایی،ایمنی و بهداشت و انضباط می شود، در محیط کار اعمال کیند .
· به قولها و تعهدات خود به همکارانتان در محیط پایبند باشید .
· حتی الامکان شما و یا نماینده شما در همه صحنه های شادی و غم همکارانتان حضور داشته باشید .
· در امر روابط با دیگران احساسا تی ،هیجان زده و شتاب زده عمل نکنید .
· به پیروی از تو صیه های حضرت علی (ع) به هنگام خشم تصمیم نگیرید.
· در قضاوت عجله نکنید و آنگاه که قضاوت می کنید با عدالت قضاوت کنید .
· بیش از آنچه می گویید عمل کنید .
· صداقت ،صمیمیت ،صبوری،صراحت،و صلابت از عوامل مهم اعتماد و اعتقاد زیر دستان به شماست .
· به نمایندگان کار کنان و نیز کار کنان با تجربه و با سابقه اهمیت بدهید و آنها را بازوی فکری و اجرایی خود قرار دهید .
· از آنچه در واحد های مشابه در جامعه و یا حد اقل در اطراف شما می گذارد آگاه باشید.
· اطلاعاتتان را در محیط کار وزندگی همکارانتان کامل کنید ، به خصوص به مشکلات اقتصادی و خانوادگی آنها واقف باشید .
· تبعیض یکی از شکوه های عمومی ومشترک همکاران ما در محیط کار است ، این بیماری مدیریتی را بشناسید ودر رفع عیب آن بکوشید .
· هرگز برای کارهایی که برای همکارانتان می کنید بر آنها منت نگذارید .
· هرگز در حضور جمع با همکارانتان مجادله ، تندی ویا آنها را سرزنش نکنید . اما در مورد تشویق در حضور عموم موثر تر و مفیدتر خواهد بود .
· به موقع تشویق کنید ، به موقع تذکر بدهید وبیشتر از آنچه تذکر می دهید تشویق کنید ، یادتان باشد که تشویق الزاما مادی نیست .
· از جاذبه ودافعه کمک بگیرید اما جاذبه را در حد اعلی و دافعه را در حد ضرورت بکار برید ؛ از این دو حربه برای افراد مختلف متناسب با ظرفیت آنها استفاده کنید.
· هر گاه تصمیم اشتباهی گرفتید با شهامت و درایت آن را لغو کنید ، اما سعی کنید کمتر چنین اتفاقی به وقوع بپیوند.
· همکارانتان را در زحمت ها و رحمت ها حتما در هر دو سهیم کنید ، آنها تصور می کنند زحمت ها را آنها می کشند و رحمت ها را دیگران که سرپرست ها و مدیران باشند می برند ، تلاش کنید این تصور نادرست را در ذهن همکارانتان در عمل از بین ببرید .
· از مقررات و قوانین مربوط به حقوق و تکالیف کارکنان کاملا مطلع باشید.