نکته مدیریتی(۱)

نکته مدیریتی(۱)

از مدیر مدرسه ای پرسیدم چگونه است که شما را بیشتر اوقات بیکار می بینم

گفت: من مسئولیت اداره مدرسه را به افراد می سپارم

پرسیدم : چگونه بدانم مدرسه ام برای دانش آموزان شوق انگیز است

گفت : وقتی بتوانی چند ساعتی مثل آنها در کلاس بنشینی و احساس خستگی نکنی

پرسیدم : معلمان کدام مدیر مدرسه را قبول دارند ؟

گفت : مدیری که آنچه به دیگران می گوید خودش انجام می دهد

کلیدهای موفقیِّت در مدیریت

کلیدهای موفقیِّت در مدیریت

   آیا می خواهید مدیر موفقی باشید؟

   به این توصیه ها و نظرات عمل کیند .

·         قا طع اما مهر بان باشید .

·         جدی اما لطیف با شید .

·         حتی اگر جوان هستید در مقام مدیر، پدر باشید .

·        همواره معلم باشید ویادتان باشد که همکاران شما بیشتر از گفتار شما می آموزند.

·        صمیمی وبا صداقت باشید وسعی کنید رفتار شما با گفتارتان منطبق باشد .

·        با گذشت باشید.

·        زودتر از دیگران بیایید ودیرتر ازدیگران بروید.

·        حتما نظم را در محیط کار بر قرار کنید  .

·   ( در یک محیط بی نظم همه طلبکار و مدعی اند ، اما در یک محیط منظم مبتنی بر اصول ، مدعیان احساس بد هکاری خواهند کرد.

·        آراستگی و پیراستگی را که شامل پاکیزگی،زیبایی،ایمنی و بهداشت و انضباط می شود، در محیط کار اعمال کیند .

·        به قولها و تعهدات خود به همکارانتان در محیط پایبند باشید .

·        حتی الامکان شما و یا نماینده شما در همه صحنه های شادی و غم همکارانتان حضور داشته باشید  .

·        در امر روابط با دیگران احساسا تی ،هیجان زده و شتاب زده عمل نکنید .

·        به پیروی از تو صیه های حضرت علی (ع) به هنگام خشم تصمیم نگیرید.

·        در قضاوت عجله نکنید و آنگاه که قضاوت می کنید با عدالت قضاوت کنید .

·        بیش از آنچه می گویید عمل کنید  .

·        صداقت ،صمیمیت ،صبوری،صراحت،و صلابت از عوامل مهم اعتماد و اعتقاد زیر دستان به شماست  .

·   به نمایندگان کار کنان و نیز کار کنان با تجربه و با سابقه اهمیت بدهید و آنها را بازوی فکری و اجرایی خود قرار دهید .

·        از آنچه در واحد های مشابه در جامعه و یا حد اقل در اطراف شما می گذارد آگاه باشید.

·   اطلاعاتتان را در محیط کار وزندگی همکارانتان کامل کنید ، به خصوص به مشکلات اقتصادی و خانوادگی آنها واقف باشید .

·   تبعیض یکی از شکوه های عمومی ومشترک همکاران ما در محیط کار است ، این بیماری مدیریتی را بشناسید ودر رفع عیب آن بکوشید .

·        هرگز برای کارهایی که برای همکارانتان می کنید بر آنها منت نگذارید .

·   هرگز در حضور جمع با همکارانتان مجادله ، تندی ویا آنها را سرزنش نکنید . اما در مورد تشویق در حضور عموم موثر تر و مفیدتر خواهد بود .

·   به موقع تشویق کنید ، به موقع تذکر بدهید وبیشتر از آنچه تذکر می دهید تشویق کنید ، یادتان باشد که تشویق الزاما مادی نیست .

·   از جاذبه ودافعه کمک بگیرید اما جاذبه را در حد اعلی و دافعه را در حد ضرورت بکار برید ؛ از این دو حربه برای افراد مختلف متناسب با ظرفیت آنها استفاده کنید.

·   هر گاه تصمیم اشتباهی گرفتید با شهامت و درایت آن را لغو کنید ، اما سعی کنید کمتر چنین اتفاقی به وقوع بپیوند.

·   همکارانتان را در زحمت ها و رحمت ها حتما در هر دو سهیم کنید ، آنها تصور می کنند زحمت ها را آنها می کشند و رحمت ها را دیگران که سرپرست ها و مدیران باشند می برند ، تلاش کنید این تصور نادرست را در ذهن همکارانتان در عمل از بین ببرید .

·        از مقررات و قوانین مربوط به حقوق و تکالیف کارکنان کاملا مطلع باشید.

 

آغاز فعالیت وبلاگ جدید گروه آموزشی مدیران و معاونین سرپرستی مدار

با عرض سلام و خسته نباشید  حضور تمامی همکاران و هموطنان عزیز .

  هدف این وبلاگ اطلاع رسانی به کلیه همکاران گرامی خصوصا مدیران و معاونین محترم و سایر علاقمندان می باشد .

امیدوارم  که مقالات این وبلاگ درجهت افزایش مهارتهای مدیریتی همکاران مفید واقع گردد.

همکاران محترم می توانند مقالات خود را جهت درج در این وبلاگ به آدرس پست الکترونیک اینجانب به نشانی زیر ارسال فرمایند . 

   khademi2010@yahoo.com