سلسله بحث های مربوط به مدیریت آموزشی

سلسله بحث های مربوط به مدیریت آموزشی

الف ) ضرورت مدیریت

       انسان منبع بسیاری از ذخائر گرانبهاست . معادن وجودش گوهرهای بس ارزشمندی را در خود گرفته ، و به خاطر همین ارزشهای نهفته در وجودش ، اورا در میان موجودات عالم آفرینش تافته ای جدا بافته قرار داده است . چنانچه امام صادق (ع)در سخنی کوتاه به منابع عظیم و گرانقدری که در نهاد انسان وجود دارد اشاره

می کند و می فرماید :                                                    الناس معادن کمعادن الذهب و الفضه  (بهار ،جلد89 ،صفحه 196 )انسانها معادنی  همانند معادن طلا و نفره هستند . 

 

محمدرضا عرب ، مجتمع آموزشی حضرت امام خمینی(ره) دمشق 

انسان ها و رفتار و حیات روحی آنها ، دارای قوانین و مکانیسم ها و فعل و انفعالهای اختصاصی اند . اگر بخواهیم با آنها کار کنیم ، باید مکانیسم و قوانین حاکم بر رفتار آنها را بشناسیم . انسانها  مانند صندوق رمزند ، گشودن کتاب روح و جلب همکاری آنها ، بیش از هر چیز ، آگاهی و ظرافت می خواهد   نه زور ، قوانین رفتار انسانی را باید مانند قوانین فیزیک و شیمی و فیزیولوژی ، کشف کرد   نه وضع.

                                        اساس فلسفه بعثت  انبیاء را باید در همین موضوع جستجو کرد  . اینکه در مقاطع مختلف  تاریخ بشری ، پیامبری برای هدایت بشریت ، از جانب خداوند مبعوث  می گردد، به این جهت است که نیروهای ذخیره شده وجود انسان  را کشف  و استخراج  کند  و در مجرای  صحیح  بکار اندازد. پس بعثت  انبیاء نیازمندی انسان را ، به رهبری و مدیریت اثبات می کند .

پیامبران به رسالت  برانگیخته شدند  تا  با مدیریت  خود  ، استعدادهای  معنوی  ،  و نیروهای بسته  بشر را  ، از قید خرافات  و اوهام  باز  کنند .

                                                                                      و  تضع عنهم اصرهم و الاغلال التی  کانت علیهم   (  سوره اعراف ، آیه   157  )     

پیامبر بدین جهت مبعوث  شد تا با مدیریت خویش  ، بار سنگین و کمر شکن را از دوش جان انسانها  بردارد  و زنجیرها  ئیکه  بر گردن  روح نهاده شده است  بگشاید .

امیر مو منان ، علی (ع ) می فرماید انبیاء  الهی به این خاطر  مبعوث  شدند  تا   ذخائر و دفینه های وجود انسان را استخراج  کنند  و او را در فضای  سالم  ، بر مرکب  عقل و اندیشه  سوار نموده و به سعادت   رهنمون  گردند .

فبعث فیهم رسله  ، و واتر الیهم  انبیائه   ..... لیثیر  الهم  دفائن  العقول.   (  خطبه  یک  نهج البلاغه )

خداوند پیامبران خود را در میان  مردم  برانگیخت  تا با مدیریت  خویش  ذخائر  پنهانی  استعداد ها  را استخراج   نمایند .

مدیریت  علم  است   یا  تجربه         علم دانستن است  و تجربه  طریقه  استفاده  از  آموخته ها  می باشد .

یکصد  نکته       کاربردی    در    مدیریت

1- بزرگ ترین  موفقیت  مدیر  و مهارت  او ، توانایی   در  سازگاری و رفتار  با  مردم  است .

2-  رعایت  نظم و انضباط  و  اشاعه  آن در سازمان باعث  بقای  سازمان و حفظ  روحیه  کارکنان می شود .

3- جهت ایجاد  انگیزه   در کارکنان صرفا  استفاده از  محرکهای  مالی  کافی  نیست  و  عوامل  دیگری  نظیر  ارزش و  احترام قائل شدن نسبت  به شخصیت  کارکنان ، قدر دانی از  آنها و مشورت کردن  با  آنان  و...را  در  این  راه  می توان  بکار گرفت .

4- پرخاشگری  ، دلیل تراشی ، برگشت به رفتار  کودکانه   و بی  تفاوتی  کارکنان همه  عوارض ناشی از درماندگی  و  ناکامی  هستند  و شاید معیارهایی  باشد  برای  مدیران  که   به  وجود  مشکلات و مسائل  کارکنان  پی  ببرند .

5-  کارکنان برای جلب  نظر  شما ممکن  است  هم رفتار  عقلائی  و  هم  رفتار  احساسی  از  خود   نشان  بدهند .

-------ادامه دارد                                                                                                                                                                              گروه آموزشی مدیران و معاونان مدارس ایرانی سوریه    -  محمدر ضا عرب             

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد